Fænø Rundt 2019

Vejrudsigten op til Fænø Rundt i år var i gennem ugen op til, blevet studeret med spænding af kapsejladsledelsen og uden tvivl også af sejlerne. Ugen havde nemlig bragt et par gedigne tordenbyer ind over landet og lørdag, hvor slaget skulle stå, så ud til også at blive ramt. Men det viste sig at alle bekymringer blev gjort til skamme, da hele sejladsen kunne gennemføres i stort set tørvejr, og i vind der holdte sig mellem 2-4 m/s det meste af tiden.

Dagen startede med et skippermøde for de godt 40 sejlere der stillede til start, hvor ruten blev gennemgået. Herefter blev sejlerne sendt på vandet. Starterne blev afviklet problemfrit, dog med en lille forsinkelse da der i skyndingen var blevet efterladt et startmærke inde på land. Alle 4 starter forløb fint og uden tyvstarter. Efter starten var der et kort opkryds til et udlagt mærke ved molen, hvorefter sejlerne blev sendt ned gennem det frygtede Lillesund. Lillesundet er kendt for store vindændringer både i hastighed og retning, og krydret med en ofte kraftig strøm, kan det være vanskeligt at komme igennem. I år var der medvind igennem sundet og næsten ingen strøm. Så på nær en kort periode helt uden vind, kom sejlerne igennem uden de store problemer. Ved nordspidsen af Fænø delte ruten sig i to. Optimister og Feva’er sejlede langs Fænø om til Storesund, og storjollerne fik lidt ekstra distance ved at de også skulle uden om den lille ø Fænø Kalv.

Ved den sydlige del af Fænø var der i år udlagt en gate som sejlerne skulle igennem.  Herfra var der så kryds det sidste stykke ind til målinjen ved Middelfart Marina. Første båd i mål, en 29’er med Julius Strøm og Jakob Knudsen krydsede målstregen efter 1 time 29 minutter og 57 sekunder, skarpt forfulgt af endnu en 29’er med Jonathan Dall og Tobias Terp kun 20 sekunder efter. Herefter kom de 24 andre startende i mål lidt efter lidt. Sidste båd, en optimist-C sejlet af Ragnhil Gejl fra Bogense, var i mål kl. 14:57:08 efter stædigt at have kæmpet i godt 3 timer 52 minutter. Denne ihærdige indsats blev belønnet med en Fighterpræmie.

Efter sejladsen var der en pølse og en forfriskning til alle sejlere og der blev kort efter afholdt præmieoverrækkelse.

Tak til alle sejlere, forældre, medhælpere på land og til vands og ikke mindst til vejrguderne for at vi kunne afvikle et godt stævne. Desuden skal også lyde en stor tak til Vores sponsorer Middelfart Sparekasse og Palby Marine.

Vi håber at se jer igen til næste år.

Billeder og resultater kan findes her

Mvh. Middelfart Sejlklub